Project in uitvoering
Utrecht
Stadskantoor Utrecht

Stadskantoor Utrecht
Locatie | Utrecht
Omvang | 20.000
Oplevering | Q1 2027
Opdrachtgever | Gemeente Utrecht
Slim en duurzaam vernieuwen: klimaat- en verlichtingsinstallaties in Stadskantoor Utrecht
De stad Utrecht realiseert een ambitieuze herinrichting van het stadskantoor, waarbij circa 20.000 m² kantoorruimte in fases wordt aangepast naar een moderne, hybride werkomgeving. Dit project introduceert een geheel nieuwe mix van werkplekken, variërend van standaardwerkplekken tot belplekken en brainstormruimtes op de kantoorverdiepingen. Hiermee wil de gemeente inspelen op de groei van de organisatie en de veranderende werkrelaties tussen afdelingen en tegelijk een inhaalslag maken wat betreft de voorzieningen voor hybride werken. Het doel is een veilige en gezonde werkomgeving te creëren waarin medewerkers prettig, effectief en opgavegericht kunnen werken, zowel nu als in de toekomst.
De herinrichting is medio 2024 gestart en zal in 2027 worden afgerond. Elke drie maanden worden één of enkele verdiepingen aangepast, waarbij de opgedane ‘lessons learned’ uit de eerdere fases meteen worden meegenomen. Zo is onlangs fase 2 afgerond met de ingebruikname van de verbeterde kantoorvloeren op verdieping 7.
“Met de herinrichting willen we beter aansluiten op de wensen van ieder organisatieonderdeel” – Thomas Blom, Programma-manager Werken 3.0 bij de Gemeente Utrecht
Bosman is in nauwe samenwerking met Dura Vermeer Renovatie Midden West betrokken bij de herinrichting. Zo zijn wij onder andere verantwoordelijk voor de elektrotechnische, werktuigbouwkundige, sanitaire en data-installaties. Duurzaamheid speelt hierin een belangrijke rol: we zetten ons in voor het hergebruik van materialen om verspilling en onnodige kosten te voorkomen.
Zo worden bestaande pendelarmaturen op locatie omgebouwd naar energiezuinige ledverlichting, wat de levensduur verlengt en de milieu-impact van transport minimaliseert. Daarnaast krijgen bestaande regelaars binnen de regeltechniek een nieuwe functie, waardoor de aanleg van extra busbekabeling niet nodig is. Bovendien zoeken we kostenefficiënte en innovatieve oplossingen om de heringerichte werkplekken van voldoende verse lucht te voorzien, met oog voor comfort en energiezuinigheid.
Wat deze herontwikkeling bijzonder maakt, is dat het Stadskantoor gedurende de werkzaamheden in gebruik blijft voor medewerkers en het publiek. Daarom vinden interne transporten grotendeels buiten kantooruren plaats, om zo min mogelijk tot last te zijn. Dat vraagt om intensief contact tussen de alle betrokken partijen.
Elk deelproject heeft een doorlooptijd van 12 weken. Om de strakke planning te waarborgen, hanteren we een efficiënte werkwijze. Binnen drie weken ontwikkelen we een schetsontwerp en voeren we de benodigde berekeningen uit. Vervolgens dienen we deze, samen met het bijbehorende budget, in bij de adviseurs. Na verwerking van hun eventuele opmerkingen worden de definitieve werktekeningen opgesteld, waarna binnen twee weken de uitvoering start.
Om de samenwerking optimaal te laten verlopen en snel te kunnen schakelen, overleggen we wekelijks met de gemeente en Dura Vermeer Renovatie Midden West. Hier vinden strategische en operationele besluitvorming plaats. Naast brede technische expertise, is vooral heldere communicatie van belang om het proces soepel te laten verlopen.
Onze partners
Gemeente Utrecht | Dura Vermeer Renovatie Midden West | ETK | ULC | VPS | MSI Installatietechniek
Renovatie